En las organizaciones el riesgo de incurrir en la falta de identificación y evaluación de competencias tanto a nivel de los equipos gerenciales como de la junta directiva, pueden representar un riesgo en la ejecución de proyectos. En este trabajo se aborda el diseño de un modelo de gestión por competencias orientado al personal docente e investigador de la Universidad Politécnica Salesiana. El modelo se sustenta en las bases de la planificación Working With People (WWP) e incorpora las competencias para la dirección de proyectos en el ámbito internacional y en el marco de las Instituciones Universitarias Salesianas (IUS). Para definir las competencias se ha realizado una valoración de expertos y análisis cualitativos con ayuda de una matriz de correlación desde las bases conceptuales planteadas. Los resultados evidencian la necesidad de aplicar en la universidad modelos de competencias holísticos. Las competencias identificadas responden al contexto organizacional y a los retos futuros que deberán gestionar los directores y los docentes.
ABSTRACT
The risk to incur in the lack of identification and competency-based evaluation in organizations both at management teams’ level and board of directors, can pose a risk in the project’s implementation. Our teachers must be able “to learn how to unlearn” with the purpose to assert pedagogical processes. This work addresses the DESIGN OF COMPETENCY-BASED MANAGEMENT MODEL DIRECTED TO TEACHING STAFF AND RESEARCHERS OF THE UNIVERSITY. The model is based on five principles, which are underpinned on the methodological bases of planning Working With People (WWP), the American model of Project Management Institute (PMI), the European model of International Management Association (IPMA) and the competencies in the framework of the Salesian Institutions for Higher Education (IUS). The objective is to define the more appropriated competencies through the expert assessment and qualitative analysis with the help of a correlation matrix of the four methodologies raised in order to identify in an institutional language those that fit our needs. The results give evidence first that there is the need to apply holistic models in the competency-based selection, so the identified competencies respond to the organizational context and future challenges which our directors and teachers should manage.
En las organizaciones el riesgo de incurrir en la falta de identificación y evaluación de competencias tanto a nivel de los equipos gerenciales como de la junta directiva, pueden representar un riesgo en la ejecución de proyectos. En este trabajo se aborda el diseño de un modelo de gestión por competencias orientado al personal docente e investigador de la Universidad Politécnica Salesiana. El modelo se sustenta en las bases de la planificación Working With People (WWP) e incorpora las competencias para la dirección de proyectos en el ámbito internacional y en el marco de las Instituciones Universitarias Salesianas (IUS). Para definir las competencias se ha realizado una valoración de expertos y análisis cualitativos con ayuda de una matriz de correlación desde las bases conceptuales planteadas. Los resultados evidencian la necesidad de aplicar en la universidad modelos de competencias holísticos. Las competencias identificadas responden al contexto organizacional y a los retos futuros que deberán gestionar los directores y los docentes.
ABSTRACT
The risk to incur in the lack of identification and competency-based evaluation in organizations both at management teams’ level and board of directors, can pose a risk in the project’s implementation. Our teachers must be able “to learn how to unlearn” with the purpose to assert pedagogical processes. This work addresses the DESIGN OF COMPETENCY-BASED MANAGEMENT MODEL DIRECTED TO TEACHING STAFF AND RESEARCHERS OF THE UNIVERSITY. The model is based on five principles, which are underpinned on the methodological bases of planning Working With People (WWP), the American model of Project Management Institute (PMI), the European model of International Management Association (IPMA) and the competencies in the framework of the Salesian Institutions for Higher Education (IUS). The objective is to define the more appropriated competencies through the expert assessment and qualitative analysis with the help of a correlation matrix of the four methodologies raised in order to identify in an institutional language those that fit our needs. The results give evidence first that there is the need to apply holistic models in the competency-based selection, so the identified competencies respond to the organizational context and future challenges which our directors and teachers should manage. Read More